
17 wrz SŁUCHAĆ – JAK TO ŁATWO POWIEDZIEĆ
Umiejętność słuchania jest jedną z ważniejszych cech przywódcy służebnego. To ona w dużej mierze determinuje, czy można nam zaufać. A to jak wiemy jest kluczowe nie tylko w tym stylu kierowania ludźmi. Słuchać – wydawać by się mogło, że nie ma nic prostszego. A jednak.
Służba, nie tylko ta przywódcza, opiera się na relacji, jej tworzeniu, utrzymaniu i rozwijaniu. To z kolei wymaga szczerego zaangażowania. W przywództwie służebnym dążymy do zrozumienia drugiego człowieka, konkretyzowaniu tego, czego pragnie. Koniecznym jest także wsłuchiwanie się w swój wewnętrzny głos, gdyż bez refleksji nad tym co do nas dociera, nie będziemy świadomi ani własnych potrzeb, ani potrzeb drugiej strony.
Bez umiejętności słuchania niestety tego nie osiągniemy.
Przywódca służebny opiera swoje działanie na zaufaniu. Pierwszy krok w tym kierunku to zdolność do zaangażowanego słuchania, wynikająca z autentycznego zainteresowania drugim człowiekiem, jego stanem i aktualnymi problemami.
Dzięki wykorzystaniu technik aktywnego słuchania, swojej bezinteresowności, realnemu zaciekawieniu przywódca buduje podwaliny solidnego i trwałego zaufania i wiarygodności na których opiera swoje relacje z innymi. Tak więc umiejętność słuchania jest kluczowa. Jak to osiągnąć? Jak słuchać, aby usłyszeć?
Wspomniałam już o technikach aktywnego słuchania. To podstawowy krok, który należy wykonać. Polecam go każdemu, kto chce budować silne i trwałe relacje z innymi ludźmi. Niekoniecznie trzeba być liderem czy przywódcą.
Na czym polega aktywne słuchanie? Poniżej znajdziecie kilka technik i 4 najważniejsze zasady aktywnego słuchania:
Zasada 1 – Skoncentruj się na tym, co mówi druga osoba. Przyjmij otwartą postawę, bez skrzyżowanych nóg i rąk. Ciało zwrócone w kierunku mówiącego.
Zasada 2 – Wyrażaj zainteresowanie tym co mówi rozmówca. Używaj mimiki i ruchów głowy oraz słów: „tak, rozumiem”, „aha” itp.
Zasada 3 – Zadawaj pytania, ale nie przerywaj. Najlepiej, aby były to pytania otwarte, aby zachęcić rozmówcę do dalszego rozwijania tematu. Dzięki tym pytaniom okazujesz zainteresowanie tym, co ma Ci do przekazania druga strona.
Zasada 4 – Utrzymuj kontakt wzrokowy.
W praktykowaniu powyższych zasad pomogą Wam techniki aktywnego słuchania takie jak:
- Zachęta, czyli mimika i gesty wskazujące na czynny udział w dialogu.
- Precyzowanie, dopytywanie się o szczegóły.
- Klaryfikacja, porządkowanie, uogólnianie otrzymanych informacji.
- Parafraza, wyrażanie własnymi słowami tego co usłyszeliście i zrozumieliście.
- Podsumowanie, czyli zebranie najważniejszych informacji z otrzymanego przekazu.
- Dowartościowanie, podziękowanie rozmówcy za to, że to właśnie z Wami dzieli się tymi informacjami.
- Wyrażanie uczuć, czyli pokazanie rozmówcy, że rozumiesz jego emocje.
Nie tylko postępowanie wg powyższych zasad gwarantuje nam uzyskanie tytułu profesjonalnego słuchacza, lecz także unikanie wielu błędów, które popełniamy nieświadomie i notorycznie.
Wystrzegajmy się:
- przerywania rozmówcy
- wchodzenia w słowo
- natarczywego dopytywania o każdy szczegół
- wmawiania drugiej stronie czegoś, co nie zostało powiedziane.
Jeśli spojrzymy na powyższe wytyczne, jasnym się staje, że prawdziwe i zaangażowane słuchanie nie jest łatwe. Ale warto zacząć praktykować, gdyż z czasem wiele tych zachowań stanie się dla Was naturalna, a efekty jakie uzyskacie przerosną Wasze wyobrażenie.
„Gdy słucham co mówisz, słyszę, kim jesteś.” Ralph Waldo Emmerson
Sorry, the comment form is closed at this time.