R jak RELACJE, czyli czy warto interesować się innymi ludźmi (cykl: LIDER KTÓRY WIDZIAŁ NIEWIDZIALNE)

R jak RELACJE, czyli czy warto interesować się innymi ludźmi (cykl: LIDER KTÓRY WIDZIAŁ NIEWIDZIALNE)

“Życie to przede wszystkim relacje między ludźmi. I nasza przyszłość zależy od tego, obok kogo właśnie stoimy.”
Magdalena Witkiewicz
W kolejnym artykule poświęconym zasadom jakimi należy się kierować w zarządzaniu zespołami wirtualnymi przyjrzymy się RELACJOM 👫. Jak je budować i utrzymać.
Relacje rządzą światem. Wszystko się od nich zaczyna i wiele od nich zależy. Jesteśmy istotami społecznymi i nasza tożsamość oraz osobowość w dużej mierze kształtują się dzięki interakcjom z innymi.
W pracy lidera relacje mają kluczowe znaczenie, a poziom trudności w ich budowaniu i utrzymaniu rośnie w sytuacji kiedy mamy do czynienia z zarządzaniem zespołami rozproszonymi. Nie sposób wymienić wszystkich sposobów na budowanie relacji w tym artykule, ale postaram się przedstawić te najważniejsze.
Z I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy 📊 możemy dowiedzieć się, że 62% Polaków jest zadowolonych ze swoich relacji ze współpracownikami, a tylko 10% procent deklaruje swoje niezadowolenie. W ankiecie przeprowadzonej przez portal LiveCareer, 7 na 10 osób przyznaje, że lubi ludzi z którymi pracuje. To dobrze o nas świadczy, nie uważacie?
Co w takim razie decyduje o jakości relacji i o co świadomy lider powinien zadbać? Oto wybrane obszary, które dla budowania relacji są kluczowe i umiejętność ich stosowania będzie niezwykle pomocna w tworzeniu silnego zdrowego i dobrze funkcjonującego zespołu.
📌 pozytywne nastawienie, uśmiech, optymizm, charyzma – to klucze, które otwierają każde drzwi. Bez nich właściwie możemy zapomnieć o jakiejkolwiek relacji. Jak to osiągnąć, aby mieć w sobie to “coś”, ten wewnętrzny magnes, niegasnącą energię do pozytywnego nastawienia? To kwestia indywidualna, ale można ją też wypracować. Czy macie swoje sposoby?
📌 entuzjazm i zaangażowanie – bez wiary w to, co robisz i jak robisz nie będziesz autentyczny i wiarygodny. Są to podwaliny otrzymania zaufania, którego potrzebujesz, aby stworzyć zdrową relację. Wg ankiety LiveCareer aż 46% ankietowanych umieszcza zaangażowanie na liście cech za które cenimy współpracowników. Zaraz za poczuciem humoru i wiedzą merytoryczną.
📌empatia – o niej pisałam już sporo. Polecam zajrzeć do poprzednich moich artykułów o przywództwie służebnym. Dzięki empatii można przejść do kolejnego kroku.
📌 poznaj swoich pracowników, pamiętaj ich imiona – wykaż szczere ❤ zainteresowanie tym kim są i czym się zajmują poza tym co robią w przestrzeni waszego biura. Możesz odkryć prawdziwe perły. Wiedza o tym jakie mają zainteresowania i pasje, jakie są ich codzienne zadania, co ich rzeczywiście urzeka w życiu może okazać się niezwykle ważne. Odkryjesz kim są naprawdę ludzie z którymi pracujesz. To samo dotyczy Ciebie. Nie bój się być poznanym. Taka wymiana scala relacje i sprawia, że są autentyczne. Łączymy się na poziomie naszych wartości, a nie na poziomie ról, które odgrywamy w biurze. Szczere zainteresowanie sprawi, że pracownicy poczują się docenieni.
📌docenianie i uznanie – nic tak nie motywuje i zbliża niż szczere i autentyczne docenienie drugiej osoby. Chwal swoich pracowników, dostrzegaj nawet najmniejsze osiągnięcia i sukcesy. Jest to szczególnie potrzebne, gdy pracujecie zdalnie. Niech to będzie choć mail lub wiadomość na chat’cie.
📌 brak krytyki, oceny i potępienia – staraj się unikać twardych, negatywnych przekazów. Rzadko kiedy pracownicy robią coś źle umyślnie i z powodu złych intencji. Nie zakładaj, że są złośliwi. Czasami wynika to z braku skutecznej komunikacji o oczekiwanym rezultacie lub braku umiejętności i niedopasowanym zadaniu do ich poziomu. Doceniaj to, co było dobre. Pokaż alternatywne rozwiązania. Daj wsparcie i drugą szansę.
📌współpracuj i wspieraj – to buduje Twoją wiarygodność i wspiera tworzenie atmosfery szacunku i autorytetu.
📌rozwiązuj konflikty – zbierz fakty nie opinie, oceń je, przeanalizuj alternatywy, podejmij decyzje i transparentnie zakomunikuj obu stronom konfliktu. Jako lider nie możesz unikać trudnych sytuacji. Jako lider zespołu wirtualnego masz dwa razy trudniej, aby w ogóle zidentyfikować konflikt. Dlatego bądź uważny i bądź w kontakcie z każdym (patrz artykuł K Jak komunikacja czyli o potrzebie kontaktu).
📌buduj zaufanie – nie składaj obietnic, których nie dotrzymasz, bądź dla swoich ludzi, bądź uczciwy i miej odwagę mówić prawdę. Bądź konsekwentny.
📌zadbaj o kontakt osobisty – w zespołach zdalnych jest to rzadkość, ale warto raz na jakiś czas spotkać się z pracownikami w “realu.
Zdaję sobie sprawę, że nie wyczerpałam tematu. Jeżeli jesteście zainteresowani tym tematem, zapraszamy do kontaktu!
No Comments

Post A Comment