LIDERZY, KTÓRZY BUDUJĄ ZEGARY

LIDERZY, KTÓRZY BUDUJĄ ZEGARY

„Wizja przyszłości to coś innego niż wytyczenie sobie mierzalnych, ilościowych celów. To zobaczenie świata w przyszłości i swojego w nim miejsca”.

–  Grzegorz Kosson

Przywództwo to sztuka wyboru  spraw i celów, które są istotne z punktu widzenia rozwoju organizacji czy jednostki.  Przywództwo nie polega na wykonywaniu wszystkich zadań perfekcyjnie.  Jego istotą jest umiejętność przewidywania co dzisiaj jest niezbędne do wykonania, aby w przyszłości osiągnąć zamierzony efekt .

Przywódca służebny posiada jedną z kluczowych dla osiągania sukcesu cech, a mianowicie umiejętność długoterminowej orientacji. Ta cecha ukryta jest pod drugą literą „L” w akronimie „SELFLESS”. I reprezentuje „long-term orientation”.

No dobrze, powiecie, ale o co chodzi z tą orientacją. I co oznacza długoterminowa: miesięczna czy może roczna? A może jeszcze dalej? Jak myślicie czy Bill Gates albo Steve Jobs czy nawet Nikola Tesla pracując nad swoimi koncepcjami zastanawiali się kiedy staną się one realne i stosowane na wielką skalę. Osobiście wątpię.

Jim Collins i Jerry Porras w swojej książce zatytułowanej „Wizjonerskie organizacje” piszą o dwóch rodzajach liderów: tacy, którzy budują zegary i tacy, którzy mierzą czas. Dla tych pierwszych ważne jest aby organizacja korzystała z ich wizji i pomysłów nawet kiedy ich zabraknie i nie była uzależniona od czynności, które wykonują (tutaj – mierzenie czasu).

Liderzy, którzy myślą długoterminowo działają w oparciu o wartości i wizję, dla której owe wartości są fundamentem. Pragną zmieniać rzeczywistość, a nie tylko udoskonalać to, co już istnieje. Ich wewnętrzna motywacja opiera się na pragnieniu tworzenia nowego potencjału, który sprawia, że otaczający nas świat rozwija się i zmienia.  W przypadku Jobs’a czy Tesli mówimy o wielkich zmianach. O jakości, która na zawsze odmieniła oblicze technologii i tego jak funkcjonujemy we współczesnym świecie. Ich odkrycia wprowadziły nieodwracalne zmiany, które spowodowały kolejne. Można jednak sobie wyobrazić takie przemiany w mniejszej skali. Każdy pomysł wpływający na poprawę funkcjonowania może spowodować takie same radykalne i trwałe transformacje.

Dobrym przykładem jest… obsługa klienta. Bez względu na branżę poprawa tego aspektu funkcjonowania organizacji i relacji jakie posiada ze swoimi klientami jest od zawsze przedmiotem wielu inicjatyw i projektów. W przypadku lidera, który chce zmieniać świat, nie jest ważne to jak dogonić konkurencję i powielić istniejące rozwiązania. Ważne jest jak wynieść to, co już jest do rangi „odkrycia”.

Czego potrzebuje lider by umieć spojrzeć na swoją organizację ponadczasowo i stworzyć wizję, która wniesie do życia nową jakość?

Oto kilka takich umiejętności:

  1. Bardzo dobra znajomość tego co jest już dostępne. Ta wiedza pomoże zrozumieć funkcjonowanie obecnych mechanizmów i ewentualnie odkryć brakujące ogniowa.
  2. Empatia, która pomoże odczytać prawdziwe potrzeby tych, dla których chcemy coś stworzyć. Opieranie się tylko na naszych własnych pomysłach może być mylące. Nawet analizy i badania rynku niewiele pomogą, jeżeli odbiorca naszych usług nie jest świadomy swoich potrzeb. Odkrywanie prawdziwej potrzeby może być najtrudniejszym zadaniem liderów. Dlatego umiejętność obserwacji, empatii i samopoznanie jest kluczowe do odnalezienia wizji przyszłości.
  3. Umiejętność przewidywania w oparciu o dotychczasowe trendy, ale także dzięki nauce która płynie z popełnionych błędów oraz projektów, które nie odniosły sukcesów. Tutaj potrzeba liderom być pokornymi, aby wyciągnąć na światło dzienne ich osobiste porażki i ukryte demony.
  4. Szczera i prawdziwa intencja, aby wnieść do świata większe dobro i nową wartość. Bezinteresownie, ale z wiarą i przekonaniem. Nie dla własnego poklasku i chwały. Intencja, która płynie z wiary, że pomysł, który rodzi się w umyśle lidera jest wart poświęcenia, nawet jeżeli jego wartość świat doceni za wiele lat.

 

Bycie liderem wyższego stopnia wymaga transformacji. Jeżeli poszukujesz nowej drogi jako przywódca i chciałbyś, aby Ci w tym towarzyszyć – daj znać. Z przyjemnością będziemy przewodnikami na tym szlaku.

 

No Comments

Post A Comment