
30 maj K jak KOMUNIKACJA, CZYLI O POTRZEBIE KONTAKTU (cykl LIDER, KTÓRY WIDZIAŁ NIEWIDZIALNE)
“Za potrzebą komunikacji stoi potrzeba dzielenia się. Za potrzebą dzielenia się stoi potrzeba bycia rozumianym.”
Michael S. Sorensen
Dlaczego w przypadku funkcjonowania zespołów rozproszonych komunikacja 🗣 odgrywa kluczową rolę? Odpowiedź jest oczywista – gdyż stanowi fundament działania takiej struktury. O komunikacji – jaka powinna być, co wchodzi w jej skład pojęcia, pisałyśmy już wcześniej i jeszcze wielokrotnie będziemy pisać. Jest to jedna z kompetencji przyszłości i nadal wymaga wielu starań, aby osiągnąć oczekiwany poziom jakości.
Dzisiaj jednak chciałabym skupić się na dwóch aspektach komunikacji pośredniej, czyli takiej, która odbywa się za pomocą urządzeń pośredniczących: po pierwsze, które z elementów prawidłowej i skutecznej mają najsilniejszy wpływ na prawidłowe działanie struktur zdalnych i dlaczego; po drugie, które z nich wymagają zmian w zastosowaniu by być skutecznymi w tej konfiguracji.
Komunikacja to szereg zagadnień, które w całości pozwalają na bycie skutecznym w procesie komunikowania się. Co oznacza bycie skutecznym? Przede wszystkim osiągnięcie celu, który jest pierwotną przyczyną naszej potrzeby sformułowania komunikatu tj.: uzyskanie informacji, przekonanie kogoś do swojej racji, wodowanie działanie i wiele innych. Oto główne elementy procesu komunikacji:
🔵 aktywne słuchanie,
🔵 zadawanie pytań,
🔵 zdobywanie i utrzymywanie uwagi odbiorcy,
🔵 negocjacje,
🔵 radzenie sobie z konfliktem interpersonalnym,
🔵 unikanie targowania się,
🔵 budowanie linii argumentacyjnej,
🔵 radzenie sobie z obiekcjami i oporem,
🔵 umiejętność zadawania pytań i parafrazowanie,
🔵 zarządzanie filtrem percepcji,
🔵 okazywanie empatii,
🔵 rozumienie wspólnego celu,
🔵 rozumienie zasad rozwiązywania konfliktu,
🔵 komunikacja bez przemocy (NVC)
🔵 wsparcie wizualne.
Z mojego doświadczenia wynika, że kluczowy wpływ na sukces komunikacyjny w pracy zespołów zdalnych ma umiejętność lidera do zbudowania nowych nawyków w zespole i dostosowanie utartych sposobów działania. To, co odgrywa kluczową rolę to przede wszystkim umiejętność aktywnego słuchania, okazywanie empatii, utrzymywanie zaangażowania rozmówców i zdolność do wykorzystywania technologii w tym narzędzi wizualnych.
Większość z nich w przypadku pracy w zespole zdalnym nie wymaga większych zmian. Jednakże kilka z nich będzie potrzebowała dostosowania do tej szczególnej sytuacji. Są to:
🔊 aktywne słuchanie, kiedy to mowa ciała traci na znaczeniu, a dystrakcje zyskują.
🧲 zdobywanie i utrzymywanie uwagi odbiorcy, w sytuacji kiedy albo jedynie się słyszymy lub widzimy na ekranie, co utrudnia kontrolę tej uwagi
🙆♀️ okazywanie empatii, które w tym przypadku zyskuje na znaczeniu, ale okazuje się zbyt skomplikowane w kontakcie pośrednim
👓 wsparcie wizualne, które m.in. pomoże nam zniwelować powyższe trudności
Komunikacja to klucz do sukcesu zespołów rozproszonych. Właściwie w tym przypadku wszystko opiera się o nią: relacje, które stanowią o sile zespołu, wiedza i aktualność posiadanych informacji, delegowanie zadań i ich realizacja zgodnie z oczekiwaniami.
Dlatego w pierwszej kolejności zadbajmy o te elementy, które budują skuteczny proces komunikowania się.
💬 Jeżeli masz pytania, chciałabyś/-łbyś się z nami skonsultować, zapraszamy do kontaktu.
No Comments